Virtuaalitapahtumien kaupallistaminen

Maaliskuun 2021 puolivälissä vietettiin poikkeusolojen vuosipäivää. Poikkeusolojen myötä oli opeteltava virtualisoimaan tapahtumat – niin yritysten sisäiset palaverit ja koulutukset kuin myös kansainväliset messut ja konferenssitkin. Kun vuonna 2020 vasta opeteltiin virtuaalitapahtumien järjestämistä yleisellä tasolla, niin tänä vuonna keskitytäänkin jo saamaan virtuaalitapahtumista täydet tehot irti. Kysymys kuuluukin: Miten virtuaalitapahtumat kaupallistetaan?

Virtuaalitapahtumien kaupallistamisessa voidaan hyödyntää samoja käytänteitä kuin fyysisissäkin tapahtumissa. Tämän lisäksi virtuaalitapahtumissa voidaan hyödyntää tapoja, jotka ovat mahdollisia ainoastaan virtuaalisessa ympäristössä.

Lue myös 10 asiaa, jotka virtuaalitapahtumaa suunnittelevan tulee tietää.

Keräsimme tähän artikkeliin muutamia hyväksi todettuja tapoja virtuaalitapahtumien kaupallistamiseen:

Sisältöjen kustomointi osallistujaryhmien avulla

Virtuaalitapahtumissa liput voivat olla maksuttomia, maksullisia tai molempia. Lipputyyppien avulla voidaan kustomoida osallistujille näytettäviä sisältöjä. Tietty lipputyyppi voi esimerkiksi antaa osallistujalle mahdollisuuden seurata valikoituja päälavoja, verkostoitua tietyn profiilin osallistujien kanssa tai osallistua suljettuihin koulutuksiin, työpajoihin, kokouksiin tai keskusteluhuoneisiin, jotka mahdollistavat mm. esiintyjien meet-and-greet- ja Q&A-sessiot.

Sisältöjen rajaaminen osallistujaryhmien mukaan sopii erinomaisesti esimerkiksi virtuaalimessuihin, musiikkitapahtumiin sekä korkean profiilin B2B-tapahtumiin.

Tapahtumatarjoukset

Virtuaalitapahtumissa voidaan ottaa käyttöön tapahtumatarjoukset, jotka oikeuttavat osallistujat lunastamaan erilaisia etuja sekä tapahtuman aikana että sen päätyttyä. Lisäksi flash sale -pikamyynnit ovat virtuaalitapahtumien aikana varsin tehokas tapa edistää myyntiä, sillä osallistujia voidaan ohjata tapahtuma-alustan kautta myös ulkoisiin laskeutumisosoitteisiin.

Liidien generointi

Virtuaalitapahtumien avulla on mahdollista tuottaa sekä määrällisesti enemmän että laadukkaampia liidejä myynnille. Virtuaalitapahtumassa liidien generointia varten on luotu kustomoitu yhteydenottopainike ja verkostoitumistilassa potentiaalisten asiakkaiden kanssa voi verkostoitua 1-on-1-videoyhteyden avulla; käyntikorttien vaihtamista unohtamatta.

Tuotteiden mallintaminen

Virtuaalinen ympäristö mahdollistaa mallintamisen esimerkiksi kolmiulotteisesti, graafisesti tai animoidusti. Näin ollen potentiaalisille asiakkaille voidaan tarjota entistä tehokkaampi tapa tutustua tiettyyn tuotteeseen tai palveluun.

Sponsoroitu sisältö

Virtuaalitapahtumat voidaan nähdä toimivana tapana myydä sponsoroitua sisältöä, eli näkyvyyttä kumppaneille. Kumppaninäkyvyyttä voidaan tuoda esimerkiksi logojen avulla tai tarjoamalla kumppaneille oma virtuaalinen messuständi. Messuständillä kumppanit voivat jakaa tietoa toiminnastaan, tuotteistaan tai palveluistaan; pitää livesessioita, ohjata osallistujia ulkoisiin laskeutumisosoitteisiinsa tai generoida liidejä.

Lisäksi kumppaneille voidaan tuoda näkyvyyttä sponsoroitujen päälavojen tai keskusteluhuoneiden yhteydessä. Päälava voi esimerkiksi olla nimetty tietyn yrityksen mukaan tai ohjelmasisältöön voidaan upottaa esimerkiksi kumppanin mainoksia ja edustajien puheenvuoroja. Keskusteluhuoneissa kumppanilla voi olla esimerkiksi oma koulutus- tai webinaarihuone.

Edellä mainittujen tapojen lisäksi virtuaalitapahtumista saatavat tapahtumatuotokset (tallenteet, chat-keskustelut, äänestystulokset, jne.), kattavat analytiikkaraportit ja Zapier-integraatio takaavat joustavat jatkotoimenpiteet tapahtuman päätyttyä.

Kaipaatko asiantuntemusta seuraavan virtuaalitapahtumasi kaupallistamiseen? Ota yhteyttä, niin me autamme sinua!

AI ENGAGE

Unie AI Engage© on tapahtumaasi mukautuva generatiivinen tekoäly, joka muuttaa yleisön tuottamat palautteet reaaliaikaisesti visuaaliseksi mediaseinäksi tai mukaansatempaavaksi, tarinalliseksi videoksi.

Tapahtumahub365

Tapahtumahub365 on brändätty tapahtumayhteisö, jolla sitoutat yleisöä, parannat tuloksia ja tuotat osallistavia kohtaamisia ja tapahtumia osana markkinointiviestintää.

Parempia tapahtumia - yhdessä

Lisää luettavaa hybriditapahtumista ja virtuaalitapahtumista

AI Interactivity at the Global Entrepreneur Festival

See how AI brought ideas together with AI Media Wall visuals and narrative videos capturing…

Tapahtumastrategian optimointi vuonna 2024

Lue miten voit yhdistää toiminnallisuuden ja tehokkuuden tapahtumastrategian suunnittelussa.

Solibri User Day Finland: A Resounding Return

An example of what can be accomplished with on-point content tailored to the participants, expert…