Maaliskuun 2021 puolivälissä vietettiin poikkeusolojen vuosipäivää. Poikkeusolojen myötä oli opeteltava virtualisoimaan tapahtumat – niin yritysten sisäiset palaverit ja koulutukset kuin myös kansainväliset messut ja konferenssitkin. Kun vuonna 2020 vasta opeteltiin virtuaalitapahtumien järjestämistä yleisellä tasolla, niin tänä vuonna keskitytäänkin jo saamaan virtuaalitapahtumista täydet tehot irti. Kysymys kuuluukin: Miten virtuaalitapahtumat kaupallistetaan?
Virtuaalitapahtumien kaupallistamisessa voidaan hyödyntää samoja käytänteitä kuin fyysisissäkin tapahtumissa. Tämän lisäksi virtuaalitapahtumissa voidaan hyödyntää tapoja, jotka ovat mahdollisia ainoastaan virtuaalisessa ympäristössä.
Lue myös 10 asiaa, jotka virtuaalitapahtumaa suunnittelevan tulee tietää.
Keräsimme tähän artikkeliin muutamia hyväksi todettuja tapoja virtuaalitapahtumien kaupallistamiseen:
Sisältöjen kustomointi osallistujaryhmien avulla
Virtuaalitapahtumissa liput voivat olla maksuttomia, maksullisia tai molempia. Lipputyyppien avulla voidaan kustomoida osallistujille näytettäviä sisältöjä. Tietty lipputyyppi voi esimerkiksi antaa osallistujalle mahdollisuuden seurata valikoituja päälavoja, verkostoitua tietyn profiilin osallistujien kanssa tai osallistua suljettuihin koulutuksiin, työpajoihin, kokouksiin tai keskusteluhuoneisiin, jotka mahdollistavat mm. esiintyjien meet-and-greet- ja Q&A-sessiot.
Sisältöjen rajaaminen osallistujaryhmien mukaan sopii erinomaisesti esimerkiksi virtuaalimessuihin, musiikkitapahtumiin sekä korkean profiilin B2B-tapahtumiin.
Tapahtumatarjoukset
Virtuaalitapahtumissa voidaan ottaa käyttöön tapahtumatarjoukset, jotka oikeuttavat osallistujat lunastamaan erilaisia etuja sekä tapahtuman aikana että sen päätyttyä. Lisäksi flash sale -pikamyynnit ovat virtuaalitapahtumien aikana varsin tehokas tapa edistää myyntiä, sillä osallistujia voidaan ohjata tapahtuma-alustan kautta myös ulkoisiin laskeutumisosoitteisiin.
Liidien generointi
Virtuaalitapahtumien avulla on mahdollista tuottaa sekä määrällisesti enemmän että laadukkaampia liidejä myynnille. Virtuaalitapahtumassa liidien generointia varten on luotu kustomoitu yhteydenottopainike ja verkostoitumistilassa potentiaalisten asiakkaiden kanssa voi verkostoitua 1-on-1-videoyhteyden avulla; käyntikorttien vaihtamista unohtamatta.
Tuotteiden mallintaminen
Virtuaalinen ympäristö mahdollistaa mallintamisen esimerkiksi kolmiulotteisesti, graafisesti tai animoidusti. Näin ollen potentiaalisille asiakkaille voidaan tarjota entistä tehokkaampi tapa tutustua tiettyyn tuotteeseen tai palveluun.
Sponsoroitu sisältö
Virtuaalitapahtumat voidaan nähdä toimivana tapana myydä sponsoroitua sisältöä, eli näkyvyyttä kumppaneille. Kumppaninäkyvyyttä voidaan tuoda esimerkiksi logojen avulla tai tarjoamalla kumppaneille oma virtuaalinen messuständi. Messuständillä kumppanit voivat jakaa tietoa toiminnastaan, tuotteistaan tai palveluistaan; pitää livesessioita, ohjata osallistujia ulkoisiin laskeutumisosoitteisiinsa tai generoida liidejä.
Lisäksi kumppaneille voidaan tuoda näkyvyyttä sponsoroitujen päälavojen tai keskusteluhuoneiden yhteydessä. Päälava voi esimerkiksi olla nimetty tietyn yrityksen mukaan tai ohjelmasisältöön voidaan upottaa esimerkiksi kumppanin mainoksia ja edustajien puheenvuoroja. Keskusteluhuoneissa kumppanilla voi olla esimerkiksi oma koulutus- tai webinaarihuone.
Edellä mainittujen tapojen lisäksi virtuaalitapahtumista saatavat tapahtumatuotokset (tallenteet, chat-keskustelut, äänestystulokset, jne.), kattavat analytiikkaraportit ja Zapier-integraatio takaavat joustavat jatkotoimenpiteet tapahtuman päätyttyä.
Kaipaatko asiantuntemusta seuraavan virtuaalitapahtumasi kaupallistamiseen? Ota yhteyttä, niin me autamme sinua!